חיפוש

איך מתקשרים לילד שאח/ות שלו הינם בעלי מוגבלויות?

קיימות מורכבויות רבות בחיי משפחה שאחד מילדיה הינו בעל מוגבלויות כאלה ואחרות. ההתמודדות מצריכה שלל רגישויות והתנהגויות לא רק כלפי הילד או הילדה עם המוגבלות, אלא גם כלפי ילדים נוספים במשפחה שצריכים תיווך של המצב.

אם אתם צריכים לספר לילד או לילדה שלכם על כך שאחיו או אחותו הם בעלי מוגבלות, או לעזור להם להבין את מלוא התמונה הגדולה וכיצד ניתן להתמודד איתה – הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון.

 

שימוש בשפה מתאימה לגיל הילד

בנוסף לתוכן השיחה, אחד הדברים שחשוב לעשות הוא להשתמש במילים וביטויים פשוטים וקלים להבנה, כך שהם יתאימו לגילו ולרמת ההבנה של הילד. לפעמים כהורים אנחנו מתחילים להשתמש בשפה מקצועית בהתאם לאבחון של הילד וחושבים שכולם סביבנו יודעים על מה מדובר. לא כך המקרה, במיוחד אם מדובר בילדים בגילאים צעירים. על כן חשוב להנגיש את רמת התקשורת לרמתו של הילד.

 

כנות

בזמן השיחה היו כנים ואמיתיים עם הילד לגבי המצב של אחיו או אחותו. דבר זה יאפשר להם לסמוך עליכם. עם זאת, הימנעו מלספק יותר מידע ממה שהם יכולים להתמודד איתו.

חשוב להיות כנים ולענות על כל השאלות שישאלו, אבל היו רגישים בנוגע למצבים בהם פרטים רבים מדי יובילו להתמוטטות רגשית. אם הילד כבר גדול יותר ומתעניין בנוגע לזכויות שונות של אחיו או אחותו, מוזמנים להפנות אותו לחקור בעצמו באתרים בטוחים כמו קול הזכויות.

 

אהבה ואמפתיה

במקרים מורכבים כאלה, חשוב שהילד יבין שהמשפחה עדיין אוהבת ודואגת לאחיו או לאחותו באותה המידה. ילד עלול להיות מבולבל בנוגע לרגשותיו בנוגע לאחיו או אחותו בעקבות אבחון, וחשוב שתבהירו לו שדבר לא השתנה מבחינת היחס והאהבה שאתם מעניקים.

 

עודדו את הילד לשתף

חשוב שהילד ישתף את הרגשות שלו בנוגע למצב. כך הוא יוכל לעבד את החוויה שלו ולהבין מה הוא מרגיש. דבר זה גם יכול לעודד אמפתיה עמוקה יותר כלפי אחיו או אחותו, מה שיאפשר לו לייצר קשר טוב ומוצלח. חשוב גם לכבד את התגובה של הילד למצב. כל אחד הוא שונה והתגובות שלו יכולות להיות אחרות ממה שחשבתם. במקרה כזה חשוב לכבד זאת ולהיות רגישים לצרכים שלו.

 

דברו על היחס אל האח או האחות

נסו לעודד את הילד לכלול את אחיו בעל המוגבלויות בפעילויות ומשחקים שונים ולהתייחס אליו כרגיל. דברו על הרגישויות השונות וכיצד הילד יכול לעשות זאת באופן שיתאים לאחיו או אחותו.

 

הציעו תמיכה

למרות שיכול להיות שהאח או האחות שלהם מצריך מכם תשומת לב גבוהה יותר, הציעו תמיכה לילד בכל זמן שמתאפשר. ספרו לו שאתם שם בכדי לספק אוזן קשבת ולעזור לו בכל מצב, וכך הוא ירגישו שיש לו על מי להישען.

קול הזכויות

אולי תאהבו גם את

הגברת לחץ המים
הגברת לחץ מים 

לחץ מים הוא מה שמאפשר לנו מקלחות ארוכות ומפנקות, וגם את הקלות והיעילות בסילוק של שאריות מצלחות וכוסות מלוכלכות. לחץ זה נקבע על ידי שורה

קראו עוד »