חיפוש

חבלה במהלך השירות הצבאי – מה חייבים לעשות?

בעת השירות בצה"ל, האחראים על שלומם הנפשי, הרפואי והכללי של המשרתים הם צה"ל ומשרד הביטחון. לכן במקרה וחייל נפצע במהלך השירות הצבאי שלו מסיבה זאת או אחרת, האחראי על תשלום פיצויים לנזק שנגרם לו הוא משרד הביטחון. השאלה היא: איך צריך לפעול בכדי לקבל את הפיצוי? הכנו מדריך קצר שלפיו מומלץ לפעול. 

 

פציעה במהלך השירות הצבאי בתפקיד או מחוצה לו

חבלה בשירות צבאי יכולה להיות פציעה שהתרחשה במהלך מילוי התפקיד של החייל או במהלך חופשה צבאית או מנוחה בבסיס. לדוגמה, חייל שהחליק ונפל במדרגות בדרך אל השק"ם או חייל שנפל מסולם בעת תחזוקה של כלי רכב – שניהם נפצעו במהלך שירותם הצבאי וזכאים לקבל פיצויים על הנזק ממשרד הביטחון.

גם אם הפציעה אירעה במהלך חופשה צבאית, חייל עשוי להיות זכאי לפיצויים ממשרד הביטחון. כל מקרה של חבלה בשירות הצבאי דורש ביצוע סדרה דומה של פעולות. רשות הפיצויים של משרד הביטחון מתייעצת עם מומחים רפואיים כדי לקבוע את הנזק הנגרם ואת יעדי הריפוי הנדרשים. הפרטים המדויקים והתהליך המדיני מתבצעים על פי הוראות החוק והתקנות הרלוונטיות.

 

מילוי דו"ח פציעה צה"לי

אחרי כל פציעה במהלך השירות יש למלא דו"ח פציעה. דו"ח זה הוא מסמך צה"לי, שנועד לתעד כל אירוע של חבלה ופציעה לחייל, בין אם הוא בשירות סדיר, מילואים או קבע. בדו"ח יש למלא את כל הפרטים של המקרה שהוביל לפציעה ואת כל הנסיבות של הפציעה עצמה. חשוב להקפיד על מילוי קפדני של טופס זה מכיוון שהוא ישמש כראיה בשלב מאוחר יותר. בנוסף לכך, חשוב שעל הטופס יהיה חתום קצין היחידה וכמו כן רופא צבאי.

 

בדיקות רפואיות וחוות דעת רופא מומחה להוכחת נזק

במידה ולא נגרם נזק לטווח ארוך, כאן מסתיים הטיפול במקרה. במקרה ונגרם לחייל נזק לטווח ארוך, עליו לפנות לקבלת חוות דעת מרופא מומחה. בנוסף לכך, בשלב זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני צבא, עדיף כזה שיש לו ניסיון רב עם תביעות של משרד הביטחון. בשלב זה יש גם להכין את התביעה שתהיה מוגשת למשרד הביטחון.

 

הגשת תביעה למשרד הביטחון לקבלת פיצויים

בכדי לקבל את הפיצויים בגין הנזק שנגרם בחבלה, יש להגיש תביעה למשרד הביטחון. אל התביעה שמוגשת למשרד הביטחון יש לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, את חוות הדעת של הרופא המומחה, ואת דו"ח הפציעה שנכתב מיד לאחר הפציעה. שילוב של ראיות אלה יעזור לתובע לקבל את הפיצויים המגיעים לו ממשרד הביטחון.

 

התנהלות נכונה במקרה של פציעה בשירות הצבאי – סיכום

במקרה של שירות במהלך השירות הצבאי, האחראי על תשלום הפיצויים לחייל הוא משרד הביטחון. משרד הביטחון הוא האחראי על התשלום בעקבות פציעות של חיילים, גם לחיילים בסדיר גם לחיילים בקבע וגם לחיילים בשירות מילואים. לאחר הפציעה יש למלא דו"ח מתאים, לפנות לקבלת חוות דעת של רופא, להתייעץ עם עורך דין ולהגיש תביעה למשרד הביטחון.

חבלה במהלך השירות הצבאי

אולי תאהבו גם את