חיפוש

מה עושים במקרה שבעלי מסרב גט?

לפעמים אנחנו עלולים ועלולות להגיע לרגעים לא פשוטים ולא קלים בחיים בכלל, ובחיי הזוגיות והנישואין בפרט. זוגיות היא דבר מאד מורכב. אנחנו יכולים ויכולות למצוא את עצמנו בכל שלב בחיים עם רצון לפרק את החבילה, חשוב לזכור שאין בכך שום בושה.

הרצון בגירושין מגיע פעמים רבות  כדי להציע לעצמנו, לפעמים גם לבעל ואפילו לילדים חיים טובים. אם מצאתן את עצמכן במצב הזה קודם כל קחו נשימה עמוקה ותקבלו שאתן לפני תהליך ארוך וטלטלה לא פשוטה, אך בסופם תוכלו להיות במקום אחר.

המקרים היותר קלים ופשוטים של גירושין הם כששני הצדדים מעוניינים בצעד הזה. כלומר גם הבעל וגם האישה מבינים שהדבר הנכון יותר כרגע הוא להפרד. אך מה עושים אם צד אחד לא מסכים להתגרש? מה עושים במקרה שהבעל מסרב לתת גט? במצב כזה העניינים קצת יותר מורכבים.

חשוב לדעת מאיפה להתחיל, מה ההשלכות, מה החוק אומר ואילו פסיקות חשובות היו בנושא. במאמר זה נביא את הדגשים והנקודות החשובות ביותר שצריך לדעת לפני שמתחילים תהליך כזה. ונתחיל במונח ״שלום בית״.

 

מה זה שלום בית?

במידה והאישה רוצה להתגרש והבעל לא, אם וכשהם יגיעו לדיון בבית הדין, קיים סיכוי שיפסקו שעליהם לנסות להמשיך לחיות יחד כזוג נשוי ולעבוד על הזוגיות.

איך זה קורה?

מצב זה יכול להיווצר אם הצד שאיננו מעוניין להתגרש, במקרה זה הבעל, מגיש לבית הדין "תביעה לשלום בית". בתביעה מתבקש בית הדין להורות לצד שמעוניין להתגרש לשוב לחיות כזוג נשוי (כולל חיי אישות), במטרה לנסות ולשקם את חיי הנישואין שלהם. כדי לפעול לכיוון שלום בית בית הדין גם יכול לחייב את האישה המעוניינת להתגרש לקבל ייעוץ זוגי.

לצד זה חשוב לדעת שאחרי נסיון של כמה חודשים עד שנה או יותר, אפשר לגשת שוב לבית הדין. פסק הדין בתביעה לשלום בית איננה לנצח ואי אפשר לכפות אותה לאורך זמן.

סירוב של הבעל לתת גט עלול להכניס את האישה לסטטוס של "מסורבת גט".

 

מה זה מסורבת גט?

נמשיך בהסבר על אחד המונחים הכי שכיחים ונפיצים בתחום: מסורבת גט. מה זה בעצם מסורבת גט ואיזה השלכות יכולות להיות לכך על החיים?

נשים רבות חוששות להתחיל הליך גירושין חד צדדי כי הו מפחדות שהבעל יסרב והן תהיינה מסורבות גט. לפי ההלכה היהודית בעל חייב לתת גט מרצונו החופשי. כלומר לפי ההלכה אסור לו לתת גט שהוא תוצאה של לחצים ואיומים ולכן בעקרון אין ללחוץ עליו. נשים רבות מפחדות שיתחילו תהליך כזה באופן חד צדדי והבעל יסרב לתת להן גט ואף ירצה להתנקם. לדבר זה יש השפעה רחבה על מצב האישה בהמשך חייה שכן אם היא עדיין נשואה, גם אם בני הזוג כבר לא חיים יחד, היא לא תוכל להמשיך את חייה. היא לא תוכל להתחתן ואם תעשה ילדים הם יחשבו לממזרים. אכן מצב מאד מורכב.

 

מה אפשר לעשות?

על מנת להבין את המצב לאשורו מומלץ לכל אישה ששוקלת להתחיל תהליך גירושים להתייעץ בהקדם עם עורך או עורכת דין המומחים לנושא. התייעצות מוקדמת יכולה להוביל למהלך קל יותר. עורכי דין המומחים לנושא בקיאים בכל הפרטים הקטנים ויכולים לנתח כל מצב לגופו ובכך לשרטט לאישה את המהלכים הכי טובים שהיא יכולה לעשות בתוך המצב המורכב הזה.

עו"ד מומחה לסרבני גט הוא הכתובת המתאימה. יש לשקול לפנות אל עורך דין מומחה עוד לפני התחלת התהליך על מנת להתכונן לכל תרחיש שלא יהיה. במיוחד אם יש לאישה חשש שהבעל לא ירצה לשתף פעולה.

 

סנקציות שניתן להטיל על סרבני גט

חשוב לזכור כי בעוד שגברים רבים יכולים לנצל את המצב כדי להשיג וויתורים כלכליים, גם לנשים יש כאן יכולת להפעיל לחצים. מאד חשוב להגיע לבית הדין במצב מגובש עם תיק בנוי היטב. אם השופט ישתכנע שבמקרה הנ״ל צריך לחייב את הבעל במתן גט יש לבית הדין יכולת חוקית להטיל על הבעל הסרבן סנקציות.  סנקציות אפשריות: איסור יציאה מהארץ, חיוב במזונות גבוהים, שלילת כספי ביטוח לאומי, שלילת רשיון הנהיגה ואפילו מאסר בפועל במקרים קיצוניים.

נכון ששמענו על כמה מקרים בהם הבעל לא מוכן לתת גט והדבר נמשך שנים רבות וארוכות – אך חשוב לזכור כי למרות המקרים המפורסמים ברוב הפעמים הסנקציות יעבדו והאישה תוכל לקבל גט, גם אם זה יהיה אחרי תהליך לא פשוט.

 

עוד כמה דגשים חשובים שיכולים לעשות לנשים בתהליך

  • מערכת תמיכה – חשוב מאד לשים לב ולגייס מערכת תמיכה שתוכל לעזור לאישה במצב הזה. בעיקר ברמה הנפשית. אל תתביישו במצב – תחלקו את הפרטים עם חברה טובה או קרובת משפחה על מנת להקל קצת על הלב. מדובר בתהליך ארוך וכואב, ולכן חשוב לוודא שיש מקורות תמיכה. במקרים מסוימים מומלץ להתחיל טיפול פסיכולוגי או אחר שיוכל לתמוך נפשית באישה העוברת את התהליך.
  • עורך או עורכת דין – חשוב מאד לחפש ולמצוא עורך דין שמצב אחד יהיה חד, חריף, מנוסה ובקיא ומצד שני רגיש. המצב לא קל ועורך דין בעל התכונות האלה יכול ממש לשנות ולהשפיע עמוקות על פני הדברים.
  • זמן – על האישה במצב הזה לקבל את העובדה שזה עלול לקחת זמן – ולהיכנס לתהליך עם אורח רוח ונשימות עמוקות. בנוסף צריך לדעת שנשים במצב הזה יצטרכו להשקיע זמן בבתי משפט ובישיבות עם עורכי דין. כן, זה עלול לקחת זמן מהחיים שלכם אבל לחופש אין מחיר.
  • תביעת נזיקין – חשוב לדעת שאם זה המצב והוא נמשך שנים רבות ניתן להגיש תביעת נזיקין. בשנת 2004 התקבלה לראשונה תביעת נזיקין כנגד סרבן גט. הטיעונים היו שהמצב מונע מהאישה לנהל אורח חיים ודבר זה מגיע לכדי התעללות.

 

כמובן שזה רק חלק מהדברים שצריך לקחת בחשבון בהתחלת תהליך כזה. אז אם מצאתן את עצמכן במצב כזה בחיים קחו נשימה עמוקה והתחילו לפעול בצורה חכמה שתעצור לכן בהווה ובעתיד.

סרבנות גט

אולי תאהבו גם את

מתי צריך לפנות לעו"ד קריפטו?

בעולם של מטבעות קריפטוגרפיים המתפתח במהירות, ההבנה מתי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה הופכת חשובה יותר ויותר. קריפטו, מטבע דיגיטלי או וירטואלי המשתמש בהצפנה

קראו עוד »
האתגרים המשפטיים של מטבעות קריפטו
האתגרים המשפטיים של מטבעות קריפטו

מטבעות קריפטו הופיעו ככוח משבש בנוף הפיננסי העולמי, המציע עסקאות מבוזרות ומאובטחות ללא צורך במתווכים. ביטקוין, Ethereum ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים צברו פופולריות משמעותית, ומשכו משקיעים

קראו עוד »